A mai KözlekedésInfó címmel tartott sajtótájékoztatón Lázár János megköszönte a 114 milliárd forintnyi jegybevételt, megköszönte az emberek türelmét. Majd azzal folytatta, hogy „Példátlan lejárató kampány folyik a MÁV ellen. Tény, hogy komoly problémák vannak, de az egy túlzó állítás, hogy a tömegközlekedés nem tudja biztosítani a mobilitást.”
Megemlítette, hogy rekordszámú utazást bonyolított le a magyar tömegközlekedés. 18 százalékos eltolódás figyelhető meg elmondása szerint az autótól a tömegközlekedés felé, és ezzel az országban csökkent a károsanyag-kibocsátás.
10 miniszteri vállalást tesz 2025-ben:
- A menetjegyár felét visszafizetik, ha 20 percet késik a vonat vagy a busz. Ezt június elsejétől teszik meg. A bérletetekre is vonatkozik ez. Ha 20 percet késik öt alakommal, akkor 10 százalék kedvezményt adnak. Ehhez be kell majd kapcsolni a MÁV+ alkalmazásban a késési biztosítást.
- 2026. január 1-re a MÁV-csoport és Volán-csoport összes mosdóját egytől-egyig felújítják. A MÁV-nál ezer mosdó van, de a buszpályaudvarokon is megteszik. A nagyobb pályaudvarokon a mosdók használata fizetős lesz, de a MÁV-csoport utasai ingyenesen használhatják.
- Április egytől takarítók lesznek minden InterCity járaton.
- Egy év alatt 1000 új buszt vásárolnak. Most 5700 busza van a Volánnak. Idén szereznek be 500-at és jövő év első felében szintén 500-at.
- Megerősítik a mozdonyflottát. 2026 nyaráig miden második mozdony megújul.
- Az Intercity kocsik hiányát is csökkentik. 100 újonnan felújított kocsi áll be a nyári főszezonra. 330 milliárd forint értékben rendelnek 285 új Intercity kocsit.
- A magyar kormány felvásárolja a GYSEV-et, csak egy kis része lesz osztrák tulajdon. Átadnak pályaszakaszokat a GYSEV üzemeltetésébe. Győr, Vas, Zala, Veszprém megye a GYSEV üzemeltetése alá tartozik majd, 500 kilométert vesznek át üzemeltetésre. Minden GYSEV-es dolgozó MÁV-os dolgozó lesz. 11 darab új Stadler motorvonatot rendeltek a GYSEV-nél. Ez összesen 53 milliárd forintos beruházás és 3 ezer férőhelyet jelent. Ausztriából nem vonul ki a GYSEV, itthon növeli a kapacitást.
- A nyári szezon jelenti a legnagyobb kihívást. Ebből levonták a tanulságokat. Egy új szolgáltatás lesz, mégpedig a MÁV-busz. Erősítő buszjáratokat szerveznek. Több száz buszt bocsátanak a MÁV rendelkezésére.
- Bevezetik a klímagaranciát. A jegyről ez 2024-ben nem derült ki, de 2025-ben ezt már lehet tudni, hogy van-e klíma vagy nincs, és működik-e vagy sem. Magyarán világosan különbséget tesznek klímás és nem klímás vonatok között. Ha nem tudnak klímás vonatot biztosítani, akkor klímás buszok közlekednek majd.
- Elindul a MÁV+ applikáció áprilistól.