2025. január 15-én robbant be az e-Ing névre hallgató informatikai program, amelynek célkitűzése az volt, hogy egyszerűbbé és gyorsabbá tegye az ingatlanokkal kapcsolatos földhivatali ügyintézést. Az új rendszer véglegesen szakít a napjainkban elterjedt, papíron készült, hagyományos aláírásokkal ellátott szerződéses dokumentumokkal. A tervezet szerint az adásvételeket, ügyvédi meghatalmazásokat, tulajdonbejegyzés iránti kérelmeket, telekátalakításokat és egyéb eljárásokat elektronikus formában bonyolíthatják majd többek között a közjegyzők és az ügyvédek. Dr. Cseszlai Ádám szerint azonban korántsem biztos, hogy ami elméletben jól működik, az flottul megy majd a gyakorlatban is.
„Van is, meg nincs is. A rendszernek már évek óta működnie kellene, de nem működik. Egy hatalmas kérdőjel az egész. Úgy érezzük, hogy belekényszerültünk egy faramuci, kiforratlan helyzetbe. Nem kaptunk sem megfelelő oktatást, sem felkészítést. A közzétett tananyag nem alkalmas arra, hogy elsajátítsuk belőle az új rendszer működését. Véleményem szerint ezt a saját bőrünkön fogjuk megtapasztalni. Kénytelenek leszünk magunk kitanulni a rendszer csínját-bínját. A felelősség viszont, amit ránk hárítanak, iszonyatosan nagy” – mondja a neves jogász, majd azzal folytatja:
„Tulajdonképpen többek között mi, ügyvédek fogjuk ezentúl részben elvégezni azt a munkát, ami eddig a földhivatali alkalmazottak vállán nyugodott és flottul működött. Nem titkolt célja az új szabályozásnak, hogy a földhivatali ügyintézők munkaterhe drasztikusan csökkenjen. A megfelelő apparátus, a kártyaolvasó beszerzése, a magasabb kötelező biztosítás az ingatlan ügyletekre mind-mind jelentős többletköltséget jelent majd az ügyvédeknek. Ennek okán pedig szükségszerűen drágulni fognak az ügyvédi díjak is. Az ügyvédek között verseny fog kialakulni. Ezáltal egymás alá-fölé fognak licitálni egy-egy szerződés megkötésekor. De az is érdekessége az új rendszernek, ami már most hatályos, hogy mostantól például egy bankhiteles vételnél kétszeresen kell megfizetni az ügyfeleknek a földhivatali eljárási díjat, amit egyébként szintén majdnem a duplájára emeltek.”
Az előzetes tájékoztatások ugyan ígértek egy pontosan meg nem határozott, néhány hónapig tartó átmeneti időszakot, de az ütemtervet már nem részletezték. Ugyanis, bár a jogszabály már hatályba lépett, a rendszer jelenleg nem üzemel. 2025. január 15-én és az azt követően indult ingatlan-nyilvántartási eljárásokban az ötszázezredik végleges döntés meghozatalát követő 10. napig papíralapú beadványok is elfogadhatók. Különösen azon ügyvédek számára, akik még nem rendelkeznek az e-ING használatához előírt jogosultsággal.
„Amint élesedik a felület, a legkisebb adásvételi szerződéshez is Ügyfélkapu regisztráció, elektronikus aláírás szükségeltetik majd. Gondoljunk bele, ha internet-hozzáféréssel nem rendelkező nagymamánk, egy 90 fölötti, vidéki asszony el szeretné adni a házát vagy a földjét, milyen körülményes lesz majd neki a folyamat.” – mondta Dr. Cseszlai Ádám.
A tájékoztatások szerint az eljárás hitelességéhez szükséges elektronikus aláírást több módon érhető el. Digitális Állampolgárság applikáción keresztül vagy egyéb ingyenesen használható Netlock, E-szignó és Flinsing szolgáltatásokon keresztül.
Végezetül fontos megjegyezni azt is, hogy az E-ING rendszer használatához a jogászoknak speciális jogosultságot kell szerezniük. Ugyanis csak az ezzel rendelkező ügyvédek járhatnak majd el az ingatlan-nyilvántartási ügyekben. Az új jogosítványt az kaphatja meg, aki teljesíti a kötelező képzéseket és egy vizsgát, valamint – évente nagyjából 70 000 Ft összegű – kiegészítő felelősségbiztosítást is köt.