Szakember szerint a covid és az infláció hatására egyre kevesebb ruhát vesznek a magyarok, azonban a szórakoztató elektronikai termékekről nem hajlandóak lemondani.
A rossz dolgokban is meg lehet találni a jót – ilyen például az e-kereskedelem brutális fejlődése. Szakértő szerint a járvány ideje alatt egyetlen év alatt mintegy négyévnyi fejlődésen ment keresztül ez az iparág.
A Napi.hu videó podcastjének legújabb adásának volt a vendége Ormos Zoltán, az Ecommerce Hungary Egyesület alelnöke. Zoltán a videóban kiemelte, hogy az infláció hatására egyre kevesebb ruhát vesznek az emberek, de érdekes módon az elektronikai cikkekre szánt kiadásokból nem vettek vissza.
„Az elmúlt év nagy változása, hogy a kiszállító cégek a munkaerőhiány és a költségeik kiküszöbölése érdekében tömegével telepítettek országszerte csomagautomatákat. Cégenként átlagosan 7-8 száz automatát lehet már találni” – magyarázta Ormos.
A szakértő szerint ez trend tovább fog nőni, hiszen a házhoz szállításnál a leggyakoribb probléma a futárokkal történő időpont-egyeztetés, míg az automatákból bármikor átvehetők a termékek. Mindemellett külföldön már a nagyobb társasházak aljában a postaládák mellett is elhelyeztek csomagautomatákat, így várhatóan előbb-utóbb ezek Magyarországon is megjelennek.
Ormos felhívta a figyelmet a csalókra is, akik a webkereskedelemmel együtt egyre nagyobb teret hódítanak. Számos olyan oldal van, amelyik pár hónapig működik, mivel ennyi ideig tud működni azzal a modellel, hogy nem teljesíti a rendeléseket, és eltűnik a vásárlók pénzével.
Éppen emiatt az alelnök arra bíztatja a vásárlókat, hogy olyan oldalról rendeljenek, amely már legalább egyszer bevált, vagy ha kísérletezni akarnak egy új oldallal, akkor az utánvételes lehetőséget válasszák a fizetésnél. Így ha nem érkezik meg a termék, akkor a pénzünk is megmarad.
„Van egy olyan vásárlói csoport is, akik rendszeresen visszaélnek az elállási jog nyújtotta lehetőséggel, és 13 napig használják a rendelt terméket, majd visszaküldik, és máshonnan megrendelik újra” – mondta az alelnök.
Habár a trükk legális, de a szolgáltatók már vezetnek feketelistát ezekről a vásárlókról, és a rendszeres visszaélőkkel nem kötnek új szerződéseket.
Ormos Zoltán emlékeztetett, hogy a 14 napos elállási idő és a jótállási és fogyasztóvédelmi szabályok elsősorban a magánvásárlókat védik, a cégeknek sokkal szűkebb mozgásterük van cserébe az esetleges ÁFA visszaigénylésért.