Az Ádeni-öbölben hajózó legénység aggódik a Vörös-tenger térségében a kereskedelmi hajók ellen elkövetett folyamatos támadások miatt. November óta ugyanis az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók többször is megpróbáltak hajókra szállni, vagy rakétákkal támadtak.
A Mission to Seafarers nevű jóléti szervezet szerint világszerte közel 1,9 millió férfi és nő dolgozik a hajókon. Együttesen ők szállítják az óceánokon keresztül a világ áruinak 90%-át.
Arsenio Dominguez, az ENSZ Nemzetközi Tengerészeti Szervezetének (IMO) főtitkára szerint a támadások globális gazdasági következményei nagy hangsúlyt kapnak, a tengerészek pedig „meg nem énekelt hősök”.
Az első megtámadott hajó egy autószállító, a Galaxy Leader volt. A hajót és legénységét még mindig a jemeni húszi lázadók tartják fogva.
Dominguez szerint „A globális kereskedelem megszakadása negatív hatással lesz önökre, rám és mindenkire ezen a bolygón”.
Az Allianz pénzügyi szolgáltató csoport előrejelzése szerint „ha a válság több hónapig fennmarad”, a globális infláció 5,1%-ra emelkedhet.
Ezt a növekedést nagyrészt a hajózási díjak emelkedése okozná, amely az ágazatra háruló többletköltségek miatt következik be, mivel a Vörös-tenger elkerülésével a hosszabb, biztonságosabb, Afrika déli részét megkerülő útvonalat választják. Ez viszont csökkentheti a globális gazdasági növekedést.
A többletköltségek közé tartozik a legénység magasabb fizetése, a több üzemanyag, és a „háborús kockázat” biztosítás hatalmas növekedése, amelyre a hajóknak szükségük van a Vörös-tenger térségében való hajózáshoz. A díjak december eleje óta akár 70-szeresére is emelkedhettek. Egy 100 millió dolláros konténerhajó biztosítási díja 10 000 dollárról 700 000 dollárra ugrott.
Egyre több vállalat, köztük a Danone, a Michelin és az Ikea is késedelemmel szembesül az áruk és nyersanyagok célba juttatásában. Vincent Clerc, a dán Maersk hajózási óriáscég vezérigazgatója a hét elején azt mondta: „Jelenleg nem igazán látunk más megoldást, mint a Jóreménység-foktól délre hajózni. Vannak hajóink, amelyeket lőnek. Vannak kollégáink, akiknek az élete veszélyben van. Nem tudunk ezeket a veszélyes zónákon keresztül hajózni”- mondta a BBC-nek.
A modern jemeni kalózok az amerikai és brit vezetésű légicsapások ellenére is megfogadták, hogy folytatják a támadásokat a globális kereskedelem számára létfontosságú útvonal ellen. Ám ha az USA és szövetségesei nem tudják ezt megakadályozni, újabb vereséget szenvedve bátoríthatják a világ fegyveres konfliktusait. Ha az USA itt sem tud rendet teremteni ( Ukrajna, Közel-Kelet, Irak, Tajvan után) – akkor elszabadulhat a pokol…