Az egész világon, így Európában is egyre inkább csökken a borfogyasztás. Nagy István agrárminiszter szerint ennek az egyik következménye az, hogy több lábon kell állniuk a borászoknak. Azaz többféle terméket kénytelenek értékesíteni, mint például mustot és pezsgőt. Ehhez azonban újfajta tudás és technológia szükséges, ami egyre inkább elvárás minden árszegmensben. A probléma másik oldala pedig az, hogy a fiatalok körében már más számít divatosnak. „A fiatal korosztály nem a bor ízével találkozik először, mint régebben, hanem ezekkel az édesített, koktélos italokkal.” – idézte a minisztert az Infostart.
Frittmann János borász szerint is óriási probléma, hogy a fiatalabb generáció nem ismeri a borokat. Ha isznak a long drinkek és a koktélok mellett teszik le a voksukat. A nagy italgyártó cégek ugyanis jóval többet tudnak marketingre, reklámra fordítani, így ezek a termékek válnak divatossá világszerte. A borok közül Frittman János elmondása alapján különösen a vörösborok fogynak rosszul, szerencsére a fehérborok értékesítésével nincsen gond. Mindazonáltal a borászok kénytelenek lesznek alternatívát keresni, azonban a szakértő szerint erre nem a must a legjobb irány. Ez a termék jelentősen kevésbé versenyképes, mint a pezsgők, vagy akár a gyümölcsös, alkoholos koktélféleségek, amik most különösen népszerűek.
„A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már dolgozik az ilyen italok népszerűsítésén. A cél, hogy a palackozott borokból helyben készítsenek koktélokat, illetve boralapú italokat kétdecis kiszerelésben is lehet készíteni, ahogy néhány cég már foglalkozik is itthon ilyenekkel. Ugyanakkor a marketing mellett a jövedéki törvény módosítására is szükség lesz a könnyebb értékesítéshez.” – mondta a borász.