A XIII. kerületi önkormányzat a közösségi médiában tette közzé a bosszantó hírt, mely szerint a MOHU szakít a korábbi évek gyakorlatával. A cég szinte alig szállít el valamit és fel sem takarít. A kerületi közleményből kiderül, hogy az idei évben a hulladékgazdálkodási vállalat nem végez eltakarítási utómunkálatokat a március 16-án kezdődő és egy héten keresztül tartó lomtalanítást követően. Ez idén az ingatlanok tulajdonosaira, kezelőire hárul.
A cég ezen kívül azt is közölte az önkormányzattal, hogy miket nem szállít majd el. A listán többek között szerepel a papír, a műanyag, a fém, a ruhanemű és az elektromos hulladék is. A kérdés jogosan merülhet fel sokakban. Akkor egyaláltalán mire a lomtalanítás, ha az utána szétszórodott szemetet, esetleges üvegszilánkokat a cég nem takarítja el?
Amint azt Economx megírta, Lantos Csaba energiaügyi miniszter még januárban jelentette be, hogy 2027. január 1-jétől új lomtalanítási rendszert vezetnek be a fővárosban. Az átmeneti időszakban, 2025 és 2027 között a kerületek egy regisztrációs eljárást követően, saját hatáskörükben dönthetnek arról, hogy lakosaik évente egy alkalommal a jelenlegi módon (utcára kihelyezve), vagy az új módon (kijelölt gyűjtőpontokon) adják le a lomokat. A dolgok jelenlegi állása szerint idén és jövőre viszont még a hagyományos rendszerben gyűjtik a fővárosban a hulladékot.
Az AcNews megkereste a MOL Hulladékgazdálkodási Zrt-t és feltette számukra a sokakat foglalkoztató kérdéseket.
- Milyen keretből fedezik jelenleg a lakosság számára ingyenes, lomtalanítással járó költségeket?
- Mi az oka, annak, hogy a cég 2025-ben nem végez eltakarítási munkálatokat?
- Kap-e bármiféle támogatást a MOHU a lomtalanítással összefüggésben?
- Amennyiben igen, változott-e (nőtt, esetleg csökkent) az erre kapott összeg mértéke?
Amint a vállalattól választ kapunk feltett kérdéseinkre, közölni fogjuk olvasóinkkal.
Frissítés
Megkaptuk a MOHU válaszát, amit változtatás nélkül közlünk.
„A XIII. kerületi Önkormányzat lomtalanítás témakörben nemrégiben közzétett Facebook-posztja sajnálatos módon olyan téves következtetéseknek szolgálhat alapjául, melyek szerint változás lenne az idei lomtalanítási gyakorlatban.
Fontos hangsúlyozni, hogy a fentiekkel szemben, a kerületi önkormányzatok igényének megfelelően egyelőre marad a régi rendszer. Vagyis a megadott időpontban továbbra is ki lehet helyezni a ház elé a lomokat, amiket a MOHU BUDAPEST elszállít. Idén is, ahogy eddig minden alkalommal felhívjuk a lakosság figyelmét arra, hogy mi számít lomnak, és mi nem.
A jelenlegi lomtalanítási rendszer egyik sajátossága éppen az, hogy sajnos számos nem lomnak minősülő dolog is bekerül a halomba. A MOHU számára Budapest tisztasága elsődleges szempont, így a házak elé kitett, összekevert, szelektálhatatlan halmokat a MOHU BUDAPEST idén is elszállítja.
Fontos külön is rögzíteni a jelenlegi jogszabályi környezetben a lomtalanításhoz kapcsolódó felelősségi köröket. Ennek megfelelően, a lomtalanítás során a lomból származó hulladék eltakarítása a vonatkozó jogszabályok szerint a hulladékgyűjtést végző szolgáltató – esetünkben a MOHU BUDAPEST – feladata, a kihelyezett, nem lomnak minősülő hulladék elszállítása, és az ezek utáni takarítás pedig a közterület tulajdonos felelőssége. A
lomtalanítás utáni takarítás tehát ugyanúgy, ahogy korábban, immár több mint egy évtizede – a kerületi önkormányzatok és a Főváros feladata. Ennek megfelelően az utótakarítások már rendben le is zajlottak az I., V. és a XXI. kerületben az idén már megvalósult kerületi lomtalanítások során.
A Főváros a továbbiakban is elvégzi az utótakarítást a saját kezelésű területein. Ennek, illetve a felelősen gondolkodó kerületek szerepvállalásának köszönhetően a lomtalanítás másnapjára szinte teljesen tiszták lettek a kerületi fenntartású utcák idén is. Bízunk benne, hogy a kedvező tapasztalatok a továbbiakban is jellemzőek lesznek, amit a lomtalanítás komplex folyamatában érintett valamennyi szereplő felelősségteljes hozzájárulása fog elősegíteni.„