Az akvizíciós hírekre azonnal reagált a piac – a német vállalat részvényei több mint 12 százalékot erősödtek, az év eleje óta pedig már 60 százalékot emelkedtek. A JD.com 4,60 eurót ajánlott részvényenként – ez 23 százalékkal magasabb az utolsó záróárnál, és mintegy 2,2 milliárd eurós összértékelést jelentene. Ez komoly fordulatot hozhatna a német (és európai) elektronikai kiskereskedelemben.
Még nincs végleges megállapodás
A Ceconomy közleménye szerint jelenleg még nincs aláírt, jogilag kötelező érvényű szerződés, így a tárgyalások kimenetele továbbra is kérdéses. Ugyanakkor nem ez az első alkalom, hogy felmerül egy lehetséges felvásárlás: már 2023-ban is röppentek fel hasonló hírek. A háttérben egy meghatározó név húzódik meg: a Kellerhals család, akik az alapítók közé tartoznak, és jelenleg is a Ceconomy részvényeinek közel 30 százalékát birtokolják. A többi nagyobb részvényes – például a Haniel (16,7%) vagy a Meridian és Beisheim alapítványok – egyelőre szintén hallgatnak.
A JD.com célja: terjeszkedés Európában
A JD.com nem először próbálkozik: korábban a brit Currys felvásárlásáról tárgyaltak, de az üzlet végül meghiúsult. Most az európai jelenlét megerősítése a cél – a Ceconomy több mint 1000 üzletével kiváló ugródeszka lehet. Jens Klatt, a XTB piaci elemzője szerint a JD.com jelenléte gyorsíthatná a Ceconomy digitalizációját és logisztikai fejlesztéseit. Ugyanakkor felhívja a figyelmet arra is, hogy a külföldi befolyás kérdése érzékeny téma, és akár hatósági vizsgálatokhoz is vezethet. Ez lassíthatja vagy akadályozhatja az üzletkötést – írta a Kronen Zeitung.
Nyomás a kiskereskedőkön
A Ceconomyt sokáig a digitális átalakulás vesztesei között tartották számon. Bár az utóbbi időben Karsten Wildberger vezetésével elindult egyfajta megújulás, az online eladások még mindig elmaradnak a pandémia előtti szinttől. A JD.com kérdése az: működhet-e Európában is az a rendkívül gyors szállításon és árversenyen alapuló üzleti modell, amely Kínában már bevált?
Ahogy Jochen Krisch e-kereskedelmi szakértő fogalmazott: a kínai platformok régóta keresik a belépési pontokat Európába. Ha most valóban sikerül megvetniük a lábukat, az tovább fokozhatja a nyomást a helyi kiskereskedőkön.