A 24.hu arról számolt be egy, hogy a kormány kiemelt nemzetgazdasági érdekre hivatkozva 99 évre magánkézbe adná a főbb budapesti pályaudvarok ingatlanhasznosítási jogát. Először a Nyugati pályaudvar környéki vasúti terület kapcsán indultak meg a pletykák. Ezt még Soproni Tamás, a terézvárosi polgármester jelentette be szombaton. Azóta azonban kiderült, hogy sok vidéki állomás mellett a Déli, Keleti és Kelenföldi pályaudvarok is érintettek a pályázatban.
Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – áll a kiírás legelején. A hivatalos indoklás szerint a pályázaton sikeresen résztvevő ingatlanfejlesztők lehetőséget kapnak az adott ingatlan kereskedelmi célú haszonsítására. Azonban kitétel, hogy a fejlesztésbe bevonják a pályaudvarokat, állomásokat és a teljes térségüket.
Ezalapján a nyertes projektcégek 2025-től 2124-ig szólóan kezelhetik az összes budapesti pályaudvar ingatlanait. Egészen pontosan:
- a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (korábbi kormányzati negyed telkei) a Dózsa György útig.
- A Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító-műhely területét is.
- A Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket. Valamint minden vasútüzemi terület a Hegyalja út és a Krisztina körút között.
- A Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.
A Magyarország minden térségére kiterjedő program háromszintű lesz.
Országos szintjén 7 kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás pályázati lehetőségét foglalja magában. Ezek közül 4 a fővárosban – Keleti, Nyugati, Déli, illetve Kelenföldi pályaudvar –, 3 pedig vidéken, Győrben, Debrecenben és Szegeden található.
A program térségi szintjén az előzőeknél kisebb, de jelentős forgalmat bonyolító állomások hasznosítására nyílik lehetőség. Ezek egy-egy térség közlekedésében meghatározó szerepet játszanak.
Itt – első körben – Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác állomásaira lehet pályázatot benyújtani.
Végül, de nem utolsó sorban a program harmadik, helyi szintjén az országban található bármelyik kis- és közepes méretű állomásépület hasznosítására nyílik lehetőség. De csak annak a vállalkozásnak, amelyik vállalja a pályázati feltételek teljesítését. Mindenekelőtt a vasútközlekedés szempontjainak maradéktalan érvényesítését és az utaskomfort javítását.
Míg az országos jelentőségű nagyállomások hasznosítására a MÁV Zrt. projektcégein keresztül nyílik majd lehetőség. A térségi és helyi szintű állomások hasznosítására hosszútávú bérleti konstrukció keretében kínál majd lehetőséget az új program.
Az országos állomásmegújítási pályázatra január 31-ig lehet jelentkezni.