A szakma régóta várt egy újabb emelést, hiszen a korábbi, 2022-es tarifaigazítás óta már több mint 30 százalékos infláció sújtja az országot. Az érdekvédelmi szervezetek – köztük az Országos Taxi Szövetség és a Fővárosi Taxi Egyesület – 27 százalékos emelést javasoltak, de a főváros vezetése két egyeztetést követően végül elutasította a kérelmet.
A közösségi közlekedés elveszi az utasokat
A taxisok szerint nemcsak az elszálló árak, hanem a szabályozatlan piaci verseny is ellehetetleníti munkájukat. A kereslet az elmúlt években ugyan visszaállt a COVID-időszak mélypontja után, de közben új típusú konkurenciával kellett szembenézniük – nemcsak a carsharing és sofőrszolgálatok, hanem a rollerek és közbringák is lecsípnek az utasforgalomból.
Első ránézésre imponáló a havi bruttó 1,3–1,7 millió forintos bevétel, amit egy átlagos fővárosi taxis elérhet – ám a valóság jóval árnyaltabb. A szakma szereplői szerint egy sofőrnek átlagosan havi 250 órát kell dolgoznia, hogy a költségek levonása után nagyjából 650 ezer forint nettó jövedelem maradjon a zsebében.
A megélhetés milliókból is kérdéses
A kiadások listája pedig véget nem érő: üzemanyag, karbantartás, fővárosi engedélyek, adók és járulékok, illetve a fuvarszervezőknek fizetett díjak. Ezek utóbbiak akár fix havi 170–180 ezer forintot is kitehetnek, de sokan a bevételük 15–19 százalékát adják le. Akik nem saját autóval dolgoznak, azoknak a járműbérlés heti 75–95 ezer forintos díja, valamint további adminisztratív költségek is nyomják a vállát.
A bevétel nagysága tehát csalóka: a taxis életforma rengeteg lemondással jár, és aki nem dolgozik szinte napi 10-12 órát, az nehezen tudja kitermelni a tisztes megélhetéshez szükséges összeget. Ráadásul az amortizáció is számottevő tétel: saját jármű esetén ez havonta akár 100–180 ezer forintos kiesést jelenthet.
Túlzsúfolt a piac, van aki kénytelen ár alatt dolgozni
Jelenleg 7500–8000 engedéllyel rendelkező taxis dolgozik Budapesten – ez a szám a szakma szerint túl magas a jelenlegi kereslethez képest. A túlzsúfolt piac miatt sokan kénytelenek áron alul dolgozni, hogy egyáltalán fuvarhoz jussanak, miközben egyre kiszolgáltatottabbá válnak a nagyobb fuvarszervezőknek, mint a Bolt, Főtaxi vagy a 6×6 Taxi.
A szakmai szervezetek most azt szeretnék elérni, hogy a taxis engedélyek számát 6500 főben maximálják, ezzel segítve a piaci egyensúly visszaállítását és a megmaradt sofőrök jövedelmezőségének javítását. Emellett azt is javasolják, hogy a jövőben rendszeres, kisebb mértékű tarifaemelések történjenek, elkerülve a többéves szünetek után következő drasztikus árugrásokat, amelyek a megrendelőket is elidegenítik.
A budapesti taxisok tehát kényes egyensúlyban lavíroznak: miközben látszólag jól keresnek, valójában komoly költségekkel, hosszú munkaidővel és egyre élesedő versennyel kell szembenézniük. Hogy 2025-ben megéri-e belevágni? Csak annak, aki bírja a tempót, és hajlandó mindent alárendelni ennek a nehéz, de még mindig sokak által választott szakmának.