ACNEWS

Ennyit kaszálnak a taxisok havonta

Pixabay
Pixabay
2025-ben sem változnak a budapesti taxitarifák – ez a hír komoly felzúdulást váltott ki a taxisok körében. A jelenlegi díjszabás szerint továbbra is 1100 forint az alapdíj, 440 forint a kilométerenkénti ár, és 110 forintot számolhatnak fel percenként.
Hirdetés
Ad image

A szakma régóta várt egy újabb emelést, hiszen a korábbi, 2022-es tarifaigazítás óta már több mint 30 százalékos infláció sújtja az országot. Az érdekvédelmi szervezetek – köztük az Országos Taxi Szövetség és a Fővárosi Taxi Egyesület – 27 százalékos emelést javasoltak, de a főváros vezetése két egyeztetést követően végül elutasította a kérelmet.

A közösségi közlekedés elveszi az utasokat

A taxisok szerint nemcsak az elszálló árak, hanem a szabályozatlan piaci verseny is ellehetetleníti munkájukat. A kereslet az elmúlt években ugyan visszaállt a COVID-időszak mélypontja után, de közben új típusú konkurenciával kellett szembenézniük – nemcsak a carsharing és sofőrszolgálatok, hanem a rollerek és közbringák is lecsípnek az utasforgalomból.

Első ránézésre imponáló a havi bruttó 1,3–1,7 millió forintos bevétel, amit egy átlagos fővárosi taxis elérhet – ám a valóság jóval árnyaltabb. A szakma szereplői szerint egy sofőrnek átlagosan havi 250 órát kell dolgoznia, hogy a költségek levonása után nagyjából 650 ezer forint nettó jövedelem maradjon a zsebében.

Illusztráció / Fotó: Shutterstock
Havi 250 órát kell dolgozniuk, hogy tisztán 650 ezer forint a zsebükben maradjon a taxisoknak (Fotó: Shutterstock)

A megélhetés milliókból is kérdéses

A kiadások listája pedig véget nem érő: üzemanyag, karbantartás, fővárosi engedélyek, adók és járulékok, illetve a fuvarszervezőknek fizetett díjak. Ezek utóbbiak akár fix havi 170–180 ezer forintot is kitehetnek, de sokan a bevételük 15–19 százalékát adják le. Akik nem saját autóval dolgoznak, azoknak a járműbérlés heti 75–95 ezer forintos díja, valamint további adminisztratív költségek is nyomják a vállát.

A bevétel nagysága tehát csalóka: a taxis életforma rengeteg lemondással jár, és aki nem dolgozik szinte napi 10-12 órát, az nehezen tudja kitermelni a tisztes megélhetéshez szükséges összeget. Ráadásul az amortizáció is számottevő tétel: saját jármű esetén ez havonta akár 100–180 ezer forintos kiesést jelenthet.

Túlzsúfolt a piac, van aki kénytelen ár alatt dolgozni

Jelenleg 7500–8000 engedéllyel rendelkező taxis dolgozik Budapesten – ez a szám a szakma szerint túl magas a jelenlegi kereslethez képest. A túlzsúfolt piac miatt sokan kénytelenek áron alul dolgozni, hogy egyáltalán fuvarhoz jussanak, miközben egyre kiszolgáltatottabbá válnak a nagyobb fuvarszervezőknek, mint a Bolt, Főtaxi vagy a 6×6 Taxi.

A szakmai szervezetek most azt szeretnék elérni, hogy a taxis engedélyek számát 6500 főben maximálják, ezzel segítve a piaci egyensúly visszaállítását és a megmaradt sofőrök jövedelmezőségének javítását. Emellett azt is javasolják, hogy a jövőben rendszeres, kisebb mértékű tarifaemelések történjenek, elkerülve a többéves szünetek után következő drasztikus árugrásokat, amelyek a megrendelőket is elidegenítik.

A budapesti taxisok tehát kényes egyensúlyban lavíroznak: miközben látszólag jól keresnek, valójában komoly költségekkel, hosszú munkaidővel és egyre élesedő versennyel kell szembenézniük. Hogy 2025-ben megéri-e belevágni? Csak annak, aki bírja a tempót, és hajlandó mindent alárendelni ennek a nehéz, de még mindig sokak által választott szakmának.

(via)

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!