Új típusú közlekedési jelzések jelentek meg Nyugat-Európában. A zöld színnel keretezett sebességértékek nem kötelezőek, csupán ajánlást közvetítenek az autósok felé. Ezeket a táblákat már használják az Egyesült Királyságban és Franciaországban is. Elsődleges céljuk pedig nem a szankcionálás, hanem a közlekedésbiztonság javítása – írja az Index.
A jól ismert, piros szegélyű sebességkorlátozó táblák mellett most már találkozhatunk azok „puha” változatával is. Ezek formájukban hasonlítanak csupán a megszokott jelzésekhez, de zöld színük egyértelműen jelzi, hogy nem kötelező betartani őket – csak ajánlásként szolgálnak. Az Egyesült Királyságban gyakori kiegészítő felirat az ilyen táblák mellett az „advised speed limit”, azaz „ajánlott sebességhatár”, amely még egyértelműbbé teszi azok nem kötelező jellegét.
Egy brit közlekedési szakember úgy fogalmazott: „A táblák célja a figyelemfelhívás”. Elmondása szerint előfordul, hogy a pálya műszaki jellemzői lehetővé tennének nagyobb tempót, ám a helyi viszonyok miatt indokolt lehet lassabban haladni.
Ezeknek a zöld szegélyű jelzéseknek az átlépése önmagában nem járhat jogi szankcióval, hiszen nem kötelező érvényűek. Ugyanakkor ha a járművezető a körülményekhez mérten nem megfelelő sebességet választ, az más jogi kategóriák – például veszélyeztetés – alapján továbbra is büntethető.
A közlekedési szakértők többsége úgy véli, hogy az ilyen, nem kényszerítő jellegű szabályozás hatékony eszköz lehet. Az emberi agy ugyanis gyorsabban észleli és értelmezi a konkrét számokkal megjelenő vizuális információkat, mint az elvontabb figyelmeztetéseket.
Ugyanakkor akadnak, akik szkeptikusak a „soft law”-val szemben. Egy névtelenséget kérő közlekedési szakértő úgy nyilatkozott: „Ha valamit be akarunk tartatni, akkor azt kötelezővé kell tenni, nem csak ajánlani.”
Az új típusú táblák megjelenésére az autóipar is reagált. A modern járművekben található vezetéstámogató rendszerek és adaptív sebességtartók már képesek felismerni a zöld szegélyű jelzéseket is. Bár a sofőr bármikor felülírhatja ezeket a javaslatokat, sok esetben az autó automatikusan lassít, ha ilyet érzékel.
Az eddigi tapasztalatok biztatóak. Azokon a helyeken, ahol bevezették ezeket a táblákat, a járművek átlagsebessége 8–12 százalékkal csökkent – mindezt úgy, hogy semmilyen büntetési tétel nem társult a rendszerhez.
Magyarországon is szóba került már az ajánlott sebességértékek hivatalos bevezetése, de konkrét lépések egyelőre nem történtek. Jelenleg bizonyos jelzések – például a sárga villogó lámpák vagy a „Gyermekek” felirattal ellátott figyelmeztető táblák – részben betöltenek hasonló szerepet, de a zöld keretes sebességtáblákat itthon még nem alkalmazzák.