Az amerikai Nemzeti Repülési és Űrhajózási Hivatal (NASA) egy új utasszállító repülőgépen dolgozik. Ez várhatóan majdnem 5000 km/órás végsebességet fog elérni, minden eddigi rekordot megdöntve.
A Concorde 2000-es katasztrófája óta a kereskedelmi szuperszonikus repülés megszűnt. Az új X-59 QueSSt most jelentősen felülmúlná a híres Concorde-ot (2179 km/h) sebességben.
De nemcsak a technikai, hanem a jogi kihívásoknak is meg kellett felelnie az új repülőnek. A szuperszonikus repülések ugyanis számos országban nem engedélyezettek. Ennek oka a hangsebesség átlépésekor bekövetkező robbanás. Ez általában 1200 km/h körüli vagy annál nagyobb sebességnél hallható. A kutatók évtizedek óta dolgoznak a zaj csökkentését célzó technológiákon. A Lockheed Martin által épített repülőgépet most úgy tervezték, hogy ne okozzon hangrobbanást.
A repülőgépet – amely egyelőre a hangrobbanás problematikáját hivatott feloldani – a NASA jövő pénteken mutatja be.
Az űrkutatási hivatal az új utasszállító repülőgéppel szeretné lényegesen csökkenteni az utazási időt. Londonból New Yorkba kevesebb mint 90 perc alatt jutna el, az eddigi kilenc óra helyett. De hogy mikor szállhat fel először egy ilyen repülőgép, és mennyibe fog kerülni a repülés, az egyelőre teljesen nyitott kérdés. De még biztosan eltart néhány évig – írja a blick.ch.