Magyarországon nem kötelező a gépkocsikat téli gumikkal felszerelni, hiszen nincs ilyen előírás. Nem véletlenül figyelmeztetnek azonban a szakértők az útviszonyoknak megfelelő gumiabroncsok használatára. Milliós összegbe kerülhet a tulajdonos könyelműsége – tudósított az infostart.hu.
Másfél millió forintig terjedő kártérítést követelhet a biztosító azoktól az ügyfelektől, akik rossz állapotú gumikkal közlekedtek a baleset okozásakor. A kártérítési eljárás ugyanis kiterjed a jármű teljes műszaki állapotának ellenőrzésére. Ennek pedig igen fontos eleme a gumik minősége. Ha valaki például télen okoz balesetet nyári, vagy erősen lekopott téli gumikkal, nagyon kellemetlen meglepetésekre számíthat. Hiába hivatkozna arra, hogy a téli gumi használata nálunk nem kötelező, ha a rossz gumik miatt az autó nem volt megfelelő műszaki állapotban. Ha ugyanis a gépjármű műszaki állapotát tekintve bármilyen okból nem alkalmas arra, hogy részt vegyen a forgalomban, ez a biztosítási kifizetések megtagadását vonhatja maga után. Kötelező biztosítás esetén pedig regresszióval járhat.
Téli időszakban gyakoriak a ráfutásos, rácsúszásos balesetek. Ha felmerül a gyanú, hogy az autó nem volt „megfelelő műszaki állapotban”, mert rossz gumikon gurult, a forgatókönyv a következőképpen alakul. A biztosító helytáll és kifizeti a vétlen felet, ám ezt követően az okozótól behajtja a kártérítés összegét, legfeljebb másfél millió forint erejéig. Ugyanez a helyzet a cascónál is. Hiába rendelkezik ilyennel az autós, kárigényét hasonló okból szintén megtagadhatja a biztosítója, akár teljes egészében.
Sajnos a hazai autópark egyre idősebb és gyengébb műszaki állapotú autókból áll. A tulajdonosok többsége azért nem vesz újabbat, mert nem engedheti meg magának a cserét. Hasonló okokból odázzák sokan az abroncsok cseréjét is, mert egy garnitúra ára több százezer forintba is kerülhet. Mindezek ellenére nem érdemes kockáztatni. Manapság már sok gumiban van úgynevezett kopásjelző mélyedés, amely jelzi a gumi kopottságát, illetve megfelelőségét. Sőt, kétséges helyzetben a biztosító bekérheti a jármű abroncsait és hivatalos vizsgálatot rendelhet el. A vizsgálatot indokolhatja akár a túlságosan hosszú fékút, vagy például a megmagyarázhatatlan oldalirányú sodródás is.