A légiutas-kísérők fel vannak készítve arra, hogy a levegőben történő mindenféle eshetőséggel megbirkózzanak. Az ideges utasok megnyugtatásától kezdve egészen addig, hogy meggyőződjenek arról, a csomagok rendesen el vannak-e pakolva. Az ilyen mindennapos dolgok mellett vannak a munkának olyan részei is, amelyek kevésbé rutinszerűek.
Bár pontos globális számadatokat nehéz találni, a Chicago Tribune elemzése szerint évente átlagosan 360 halálesetet regisztrálnak az Egyesült Államokban, vagyis minden 45 000 járatra jut egy. De a számon vitatkoznak. Egy tanulmány például 604 járatonként egy repülés közbeni orvosi vészhelyzetről számolt be.
Tekintettel arra, hogy évente rengeteg ember használja a kereskedelmi repülőgépeket – világszerte közel hárommilliárd -, ez a szám nem tűnik túlzottan magasnak. Ami meglepőbb lehet, hogyan kezelik az esetet
Lisa Hughes volt légiutas-kísérő elmondta, mi történik, ha egy utas megbetegszik: „Amikor egy utas rosszul lesz a repülőút során, a személyzet azonnal felméri a helyzetet. Alapvető elsősegélynyújtási képzést kaptunk, és a fedélzeten van sürgősségi orvosi csomagunk. Az első lépés az, hogy megkérdezzük, van-e a járaton olyan egészségügyi szakember, aki tud segíteni. A pilótafülkével is kommunikálunk, hogy tájékoztassuk a kapitányt a helyzetről. A súlyosságtól függően a személyzet alapvető ellátást tud nyújtani, például oxigént, gyógyszereket”
Súlyos esetben a kapitány dönthet úgy, hogy a járatot a legközelebbi repülőtérre irányítja, hogy ott orvosi segítséget keressen. A légitársaságok gyakran konzultálnak a földi egészségügyi szakemberekkel egy erre a célra létrehozott kommunikációs vonalon keresztül, hogy kitalálják, hogyan lehet a legjobban segíteni egy rosszul lett utason – írja a Mirror.
Ha ez a lépés túl későnek bizonyulna, és az utas meghal, a legtöbbször a holttestét egy privátabb helyre szállítják. Ez lehet egy üres sor, egy business osztályú ülés vagy a személyzet pihenőhelye. A személyzet tagjai ekkor megpróbálják a lehető legjobban megőrizni az illető méltóságát, néha úgy, hogy letakarják a holttestet, és gondoskodnak arról, hogy az ne legyen a többi utas szeme előtt. A repülőgép általában folytatja útját a célállomásra, ahol a hatóságok átveszik az irányítást.
Dr. Claudia Zegans orvosigazgató szerint a repülőgépen bekövetkezett haláleset nem igényel kényszerleszállást vagy elterelést. „Nincs felhatalmazás arra, hogy repülés közbeni haláleset esetén megváltoztassák a repülési útvonalat. A pilótának be kell tartania bizonyos előírásokat, a célrepülőtér országától és joghatóságától, valamint a társasági protokolltól függően” – mondta. „Jellemzően a pilóta nem azt mondja, hogy haláleset történt, hanem inkább orvosi vészhelyzet. Ha a pilóták úgy döntenek, hogy nem térnek el az úti céltól, a kabinszemélyzet feladata lesz a holttest ideiglenes kezelése. A hangsúly mindig a méltóságon van”.