Egyelőre rejtély, hogy ki volt az az oktató, aki vasárnap Dunakeszin repülésre alkalmatlan géppel a halálba engedte tanítványát, a tragikus sorsú Vikit. Mint azt az AcNews megírta, a 17 éves pilótatanuló a landolást gyakorolta. L-Spatz 55 típusú gépével egy fordulóban alacsony sebességnél dugóhúzóba került, majd irányíthatatlanul a földnek csapódott.
Az AcNews megszerezte Vlaszák Lajos legendás oktató-pilótától a hivatalos lajstromnyilvántartási jegyzéket. Abból kiderült, hogy a repülőgépnek nem is volt érvényes légialkalmassági vizsgája. Ugyanis az 1959-ben gyártott L-Spatz 55 típusú gép vizsgája 2024. május 02-án lejárt. Vagyis június 23-án a pilótaengedély megszerzésére készülő Vikinek ezzel a géppel nemhogy felszállni, de még a starthoz kigurulni is tilos volt.
Farnehéz volt a vitorlázógép
Egy, a neve elhallgatását kérő informátorunk pedig kifejtette: az L-Spatz 55-ös „műszaki vizsgáját” a mindenkori repülésvezetőnek a kötelessége ellenőrizni. Azonban nem ez okozta a diáklány halálát. Hanem az, hogy Viki gépének az ülésterhelése 65 kiló. Viki súlya pedig csupán 40 kiló volt. A biztonságos repüléshez bele kellett volna tenni a gép orrába a hiányzó súlyt, hogy a gép súlypontja megfelelő legyen. Ennek és a rögzítés megfelelő ellenőrzése az indító-oktató kötelessége – mondta lapunknak a szakértő. A súlyok hiányában a gép farnehézzé vált, emiatt a kis sebességnél elvégzett fordulóban dugóhúzóba került. Ahonnan már nem volt visszaút.
Úgy tudjuk, a pilóta ejtőernyője sem volt a fedélzeten. Ami kötelező tartozék. Egy, az ügyet ismerő szakember szerint a repülésben fokozottan igaz, hogy öngondoskodásra tanít. Viki elfelejtette betenni a súlyt, ami sajnos az indítóoktató alighanem nem ellenőrzött.
Viki életét semmi nem adja vissza
„Újra és újra hangsúlyozom a repülőtársadalomnak az oktatók hatalmas felelősségét. A rendőrség és a légügyi hatóság majd megállapítja, hogy ki a felelős Viki tragédiájáért. Azonban ez már nem adja vissza ennek a tisztalelkű kislánynak az életét” – szögezte le Vlaszák Lajos.
Annyi tudható, hogy a tragikus sorsú Viki Dunakeszin a Malév Repülőklubban harmadik éve állt képzés alatt. Eddig 25 repült órával rendelkezett. A baleset körülményeit a rendőrség, a légügyi hatóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálja