Művészi karrierje során számos rangos elismerésben részesült, idén pedig a Nemzet Színészének választották meg Balázsovits Lajost. Közel fél évszádos pályafutása során megszámlálhatatlan hazai-és nemzetközi produkcióban vett részt, köztük egy nagy visszhangot kiváltó, akkoriban botrányosnak számító olasz filmben is, amelyet a 70-es években pornográfia vádjával egy időre be is tiltottak.
Balázsovits Lajos érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját az elhunyt Haumann Péter helyére választották meg a Nemzet Színészének június 22-én. A Balázs Béla-díjas színész-színházigazgató számos emlékezetes színházi-és filmes szerepet tudhat be magának, karrierje kezdetén pedig olasz produkciókban is közreműködött. Pályakezdőként a kétszeres Kossuth-díjas és Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, Jancsó Miklós több filmjében szerepelt. A külföldön is elismert művésszel készített közös alkotásai közül a legnagyobb nemzetközi visszhangot a mayerlingi tragédiát sajátos módon feldolgozó Magánbűnök, közerkölcsök című film váltotta ki, amely az 1976-os cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában is indult. A produkciót a merész szexuális ábrázolás miatt pornográfia vádjával egy időre be is tiltották Olaszországban, a hazai nézők számára pedig csak az 1980-as évek végén volt látható. Az akkoriban nagy port kavart film kapcsán megkerestük a nemrégiben Nemzet Színészének választott Balázsovitsot, hogy belefér-e egy nagy művész életművébe egy ilyen típusú alkotás, amelynek egyes jeleneteiben ő teljesen meztelenül látható.
„Semmi kivetnivaló nincs ebben a filmben, nincs benne provokáció. Semmiben sem különbözik a többi Jancsó Miklós-féle filmtől” – fogalmazott röviden a lapunknak Balázsovits.
Az eredeti címén Vizi privati, pubbliche virtù filmről akkoriban Jancsó Miklós a következőket mondta:
„A mi filmjeinkben a szexus szabadság, természetesség. Ami természetes, az nem lehet szennyes. De akkoriban – és még ma is – a szexus bűn(…)” -idézi a 2014-ben elhunyt filmrendező-forgatókönyvíró szavait a Wikipédia.