ACNEWS

Hihetetlen apróságok jelzik, jön a gazdasági válság

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
A tőzsdei mutatók mellett néha egészen hétköznapi dolgok árulkodnak arról, milyen állapotban is van valójában a gazdaság.
Hirdetés
Ad image

Az elmúlt hetekben Donald Trump vámháborúja alaposan felkavarta a piacokat, és egyre inkább fokozódnak a recessziós félelmek. Ám ha valójában utána akarunk járni, hogy áll a gazdaságunk, a tőzsdék helyett érdemesebb egy pillantást vetni bevásárlókosarunk tartalmára – írja a Heute. Íme, néhány különleges indikátor, amelyek meglepően pontos képet festenek az aktuális gazdasági helyzetről.

1. Rúzsindex

Minél inkább fogynak a rúzsok a drogériák polcairól, annál rosszabb a gazdasági helyzet. Az úgynevezett „rúzsindex” már régóta ismert jelenség: válság idején a nők szívesebben kényeztetik magukat apró luxuscikkekkel, mint ruhákkal vagy cipőkkel. A 2001-es, amerikai terrortámadás után figyelték meg először, hogy a katasztrófát követően jelentősen megnőttek a rúzseladások. Bár a koronavírus-járvány idején a szájfényeket átmenetileg letaszították a polcokról a hidratálókrémek (feltehetően a maszkviselés miatt), napjainkban ismét aranykorukat élik a szájra kenhető, színes festékek.

2. Alsónadrág-index

Ha a férfiak pénz szűkében vannak, kevesebb alsónadrágot vásárolnak, hiszen ezt kedvesükön kívül úgysem látja senki. A jelenséget Alan Greenspan, amerikai gazdaságtudós figyelte meg először a 2008-as pénzügyi válság idején, majd később a koronavírus-járvány alatt. A boxervásárlási kedv csupán a gazdasági fellendülés kezdetével tért vissza.

3. Pezsgőindex

Ha hirtelen visszaesik a pezsgő iránti kereslet, kijelenthető, hogy az emberek borúsabban kezdik látni a jövőt, nincs okuk az ünneplésre, és feltehetően recesszió van a láthatáron. Válsághelyzetben a drága pezsgőt általában olcsóbb habzóbor váltja fel. Ez történt a pandémia idején is. 2020-ban drámaian visszaestek a pezsgőeladások, majd rövid fellendülést követően az utóbbi időben ismét 9 százalékkal csökkentek.

4. Szoknyahossz-index

Minél rosszabb a gazdasági helyzet, annál hosszabb szoknyát hordanak a nők. Megfigyelhető, hogy a pénzügyi fellendülés idején jellemzőbbek a rövid viseletek, míg válság esetén a konzervatívabb, hosszabb ruhadarabok kerülnek előtérbe. Például az 1960-as években és a 2020-as évek elején, a gazdasági csúcsidőben a miniszoknyák voltak divatban, míg a 70-es évek olajválsága idején a hosszabbakat részesítették előnyben a nők. Napjainkban ismét a maxiszoknyák élik virágkorukat.

5. Pelenkaindex

Ha takarékoskodni kell, a szülők ritkábban cserélik gyermekük pelenkáját, ami a pelenka által okozott kiütésekre használatos kenőcsök megnövekedett fogyasztásában is megmutatkozik. Ez az úgynevezett „pelenkakiütés-index”, amelyet a Wall Street Journal a 2008-as pénzügyi válság idején azonosított először. Ekkoriban jelentősen csökkent a pelenkaeladás, ám jelentősen megnőtt a kiütés elleni kenőcsök iránti kereslet.

Úgy tűnik tehát, ha kíváncsiak vagyunk a gazdaságunk valódi állapotára, érdemes figyelni ezekre a meglepően beszédes jelekre is.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!