ACNEWS

37 órás repülés: a B-2-es bombázók fedélzeti titkai

B-2 bombázó / Fotó: Shutterstock
B-2 bombázó / Fotó: Shutterstock
Amerikai B-2-esek 37 órán át, titokban repültek Iránig és vissza, két 13 tonnás bunkerrombolóval. Hogy lehetett kibírni?
Hirdetés
Ad image

Szombaton egy rendkívül robbanékony jelentés terjedt el: amerikai B-2-es bombázók szálltak fel Missouriból, és nyugat felé repültek a Csendes-óceánon keresztül – látszólag Guam felé. A szakértők azonnal találgatni kezdtek arról, hogyan folytatódna Guamról egy Irán elleni támadás. De ez csak Donald Trump hadseregének trükkje volt. Eközben valami titkos dolog történt, amiről sem tudott… Míg az egyik bombázócsoport nyugat felé folytatta útját, a másik észrevétlenül levált – és Iránt támadta. A megtévesztés sikeres volt.

Több mint másfél nap a pilótafülkében egy nonstop repülésen – hogyan lehetséges ez?

A hét B-2 Spirit lopakodó bombázó 37 órás hosszú távú katonai művelete során, amely Irán atomlétesítményei ellen irányult, nagy feltűnést keltett. Ez volt a bombázók leghosszabb repülése az afganisztáni háború óta 2001-ben. A repülőgépeket többször is fel kellett tankolni a levegőben.

A futurisztikus Batman-dizájnnal, egzotikus anyagokkal és lekerekített élekkel ellátott, álcázott repülésre alkalmas repülőgépek mindegyike két hatalmas „GBU-57 Massive Ordnance Penetrator” (MOP, 13 tonna súlyú, 2,6 tonna robbanóanyaggal töltött) bunkerromboló bombával volt felszerelve.

Némi spártai kényelmet építettek be a high-tech repülőgépekbe: fedélzeten van egy kis WC, mikrohullámú sütő a készételek melegítéséhez és hűtőszekrény a snackek tárolásához. Helyet is biztosítottak, hogy a két pilóta közül az egyik kinyithasson egy kempingágyat: rövid szundikáláshoz, pihenéshez.

Ezenkívül a harci repülőgép automatizált rendszerekkel rendelkezik, így a pilótáknak nem kell folyamatosan koncentrálniuk.

A B-2-esek, amelyeket eredetileg nukleáris csapásokra terveztek, 1997-ben álltak szolgálatba. Az Air Force 19 ilyen harci repülőgéppel rendelkezik, amelyek szárnyfesztávolsága 52,4 méter. Darabár: két milliárd dollár! 2008-ban egy repülőgép balesetben megsemmisült – írja a Bild.

Az extrém hosszú távú repülés további trükkje: a rádiókapcsolat nagyrészt ki volt kapcsolva. Így a bombázók észrevétlenül repültek céljaikhoz. Iránba érkezéskor „baráti társaság” várta őket: a B-2-eseket több modern amerikai harci repülőgép, valamint a bevetést támogató további repülőgépek és drónok kísérték.

Feladatuk az volt, hogy légvédelmi tűz esetén fedezzék őket, és kiiktassák a rakétabázisokat. „Az irániak egyetlen lövést sem adtak le, észre sem vettek minket” – mondta Dan Caine vezérkari főnök.

A támadó repülőszázad felállítása precíz időzítést igényelt: „Ez a komplex, pontosan időzített manőver több platformon át történő pontos szinkronizálást igényelt egy szűk légtérben – és mindezt minimális kommunikációval” – folytatta Caine.

A felállított repülőszázad szombaton 18:40-kor, amerikai keleti parti idő szerint hatolt be az iráni légtérbe. A küldetés az ellenséges területen 25 percig tartott. Donald Trump amerikai elnök a Fehér Ház „Situation Room” parancsnoksági központjában valós időben követte a támadást legfőbb tanácsadóival, minisztereivel és katonáival.

„A világon egyetlen más hadsereg sem lett volna képes ilyenre” – mondta nem kis büszkeséggel. Ekkor a B-2 pilóták még mindig visszafelé tartottak Missouri felé.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!