A Naval Air Systems Command (NAVAIR) közösségi oldalán jelentette be, hogy elkészült az első C-130J-rész a Phoenix II-höz. Az új, „világvége repülőgépet” a hírek szerint agresszív ütemterv szerint fejlesztik, és a program most a gyártásról az átalakítás fázisába lép.
A Phoenix II a bevált C-130J-30 Super Hercules platformjára épül, így a haditengerészet biztosítva látja a magas rendelkezésre állást és a rugalmas üzemeltetést akár nehezen megközelíthető bázisokról is – írta a Focus online.
Mit tud a világvége esetére tervezett gép?
TACAMO-misszió: A Phoenix II feladata a folyamatos kommunikáció fenntartása az amerikai elnök, a védelmi miniszter, a Strategic Command és a nukleáris erők, köztük a merült ballisztikus rakétákat hordozó tengeralattjárók (SSBN) között. Ez magában foglalja a nukleáris parancsok továbbítását válság vagy támadás esetén.
- Kommunikációs rendszerek:
A gépet teljes VHF-, UHF- és HF rádiós készlettel, valamint fejlett műholdas kommunikációval (SATCOM) szerelik fel, hogy világszerte kapcsolatot tarthasson a katonai és politikai vezetőkkel. - Nagyon alacsony frekvenciás (VLF) rendszer:
Két különleges húzott antennával rendelkezik, amelyek akár 8 km hosszúak is lehetnek, így képes üzeneteket továbbítani merült tengeralattjáróknak, beleértve a nukleáris indítási kódokat is. - Védelmi rendszerek:
Az E-130J Phoenix II védve van az elektromágneses impulzusok (EMP) ellen, amelyek nukleáris robbanások során keletkezhetnek, valamint a kibertámadások ellen is felkészült, hogy a kritikus missziók biztonságosan működhessenek extrém helyzetekben. - Platformelőnyök:
A C-130J-30 alapokra építve a gép magas rendelkezésre állással, kiterjedt logisztikai hálózattal és különféle bázisokról történő üzemeltetés képességével rendelkezik.
Doomsday Plane: a következő lépések és a kritikák
A gyártás az első rumpszerkezet esetében 2024 novemberében kezdődött, és kevesebb mint egy év alatt elkészült. Az első teljesen felszerelt Phoenix II átadása 2026-ra várható, szolgálatba állása pedig a 2028-as költségvetési évben kezdődik.
A szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek: a Government Accountability Office (GAO) szerint az E-130J esetleg nem éri el a tervezett rendelkezésre állási szintet, és technikai integrációs kockázatokkal is járhat. A US Navy szerint ugyanakkor a platformválasztás indokolt, de szükség van agilis alkalmazkodásra a változó fenyegetésekhez.
„A C-130J alapok lehetővé teszik a költséghatékony és rugalmas működést, akár különböző bázisokról is”
– emelik ki az elemzők, akik szerint az új gép létfontosságú a nukleáris kommunikáció biztosításában.
#ICYMI: E-130J program is on track to their aggressive schedule. The first airframe has emerged to be converted into the first Phoenix II. This is a testament of #speedtothefleet and fleet #readiness as the next phase of the TACAMO mission takes shape with a seamless transition. pic.twitter.com/Ybz061wl2E
— NAVAIR (@NAVAIRNews) September 4, 2025