Ha valaki azt gondolná, hogy a kortárs művészet már nem tud meglepetést okozni, annak elég egy sétát tennie az MTK Sportparkban megnyílt Art Market Budapest kiállítóterében. A nemzetközi kortárs képzőművészeti vásáron ugyanis idén a szokásos festmények és installációk mellett olyan alkotások is helyet kaptak, amelyekhez képest Hannibal Lecter maszkja ártatlan divatkiegészítőnek tűnik.

Az egyik legmeghökkentőbb darab Gaál József „Graotta Anthropos” című műve: egy bőrből készült, szögekkel kivert „álarc”, amely kísértetiesen idézi a filmtörténelem leghírhedtebb sorozatgyilkosának arcvédőjét. Nem kevésbé provokatív T.H., a Torontóban élő művész „Art Never Lies” című installációja, amely – finoman szólva – a testiség legemberibb oldalát teszi kiállítási tárggyá: jó adag emberi ürülék pihen egy átlátszó, ételtartó búra alatt, mintha csak frissen készült desszert lenne. A dadaista Duchamp híres piszoárját idéző gesztus ezúttal is a művészet határait feszegeti – szó szerint orrba vágó módon.

A halál és szépség témája is hangsúlyosan megjelenik. Csintalan Bogáta „Memento Mori” című grafikájában hátulról ábrázol egy fiatal nőt, mellette emberi koponyával.
„A test a hiúság, a földi gyönyörök és a szépség múlandóságának szimbólumaként szerepel a halál állandóságával szemben”
– magyarázta el a Magyar Képzőművészeti Egyetem fiatal hallgatója, akinek a kompozíciója a reneszánsz fekvő Vénuszokat idézi.

És ha valaki mindebből már túladagolást kapna a meghökkentésből, annak ott van az Art Market egyik leglíraibb pillanata: Osgyányi Sára „A Móricz Zsigmond körtéren várjuk a 61-est” című festménye. A kép egy esős estébe fagyott pillanat – a 27-es busz a megállóban, a villamos persze sehol, a vizes aszfalton pedig elmosódott fények tükröződnek. Egy csendes, melankolikus Budapest, ahol a hiány – a villamosé, az embereké, a haladásé – válik központi motívummá.

A 15. alkalommal megrendezett Art Market Budapest idén több mint 500 művésztől és 25 országból érkezett alkotást vonultat fel az MTK Sportpark 11 ezer négyzetméteres csarnokában. A vásárhoz idén is számos kísérőprogram társul: a szabadtéri sCULTURE szoborpark, az Art Photo Budapest nemzetközi fotóművészeti vásár, valamint az ART+ programsorozat, amely ezúttal a cirkuszművészet és a kortárs vizualitás kapcsolatát kutatja a Fővárosi Nagycirkusz közreműködésével.

A központi fotóművészeti kiállítás Moholy-Nagy László születésének 130. évfordulójára reflektál, és a legendás alkotó kortárs hatását mutatja be. A rendezvény szervezői szerint Budapest ma már stabil pont a nemzetközi művészeti térképen – az első, 2011-es kiadás óta a vásár a térség egyik legfontosabb kreatívipari eseményévé nőtte ki magát. Idén először külön szekciót kaptak a New Europe programban részt vevő horvát, román, szerb, szlovák és szlovén galériák, valamint – a béke jegyében – ukrán és orosz művészek is közösen mutatkoznak be.
Aki tehát szeretné megtapasztalni, milyen, amikor a szépség, a provokáció és a groteszk egyetlen térben élnek együtt, annak érdemes ellátogatnia az MTK Sportparkba – de előre szólunk: ez nem az a művészeti vásár, ahol virágcsendéleteket keresünk a nappali falára.











