ACNEWS

Elvis Presley a mai napig évi 50 millió dollárt keres

Fotó: Shutterstock
Fotó: Shutterstock
Ma lenne 90 éves a rock 'n' roll királya, és 49 évvel a halála után, még mindig óriási összegeket keres.
Hirdetés
Ad image

A rock ‘n’ roll királya ma, 2025. január 8-án, szerdán ünnepelte volna 90. születésnapját. A legenda azonban 1977-ben, mindössze 42 évesen halt meg krónikus bélbetegségben, ami szívproblémákkal együtt vezetett a hirtelen halálához. Elvis halálát a mai napig összeesküvés-elméletek övezik. A leghíresebbek szerint Elvis egyáltalán nem is halt meg, csak visszavonult a nyilvánosság elől. Ez a legenda csak tovább növeli misztikus auráját.

Mert Elvis Presley még 48 évvel a halála után is hatalmas gazdasági tényező. A Forbes 2024-es, a legjobban kereső elhunyt szupersztárokat rangsoroló listája szerint tavaly 50 millió dollárt keresett. A rock ‘n’ roll királyát a pop királya, Michael Jackson (1958-2009) előzi meg, aki tavaly 600 millió dollárt keresett. A második és harmadik helyen Freddie Mercury (1946-1991), a Queen énekese következik 250 millió dollárral, majd Theodor Seuss (1904-1991) gyermekkönyvíró 75 millió dollárral.

Nyomozás az Elvis-hype után

De hogyan lehetséges, hogy egy elhunyt személy ennyi pénzt kaszáljon? És – Elvis Presley esetében – több mint négy évtizeddel a halála után? „Presley az Elvis-filmek jegyeiből, a zenei streamingből, a merchandisingból és az amerikai Tennessee államban lévő Graceland-birtokának jegyeladásából származó bevételeket termelt” – magyarázza Chris Baumann, marketingszakértő.

A svájci születésű szakember 2023-ban látogatott el Elvis Gracelandjébe, és úgy döntött, hogy egy nemzetközi kutatócsoporttal együtt vizsgálja meg Elvis Presley nagy üzletét. „Tudni akartam, mi tart életben egy hírességet a halála után. Elvis élete lenyűgözött. Meg akartam érteni az Elvis-jelenséget” – mondta Baumann a Blicknek.

A tudós és csapata azt vizsgálta, hogyan tartják életben az Elvis-márkát a különböző szereplők – például a rajongói, a média és a kereskedelmi jogok birtokosai. Széles körű adatokra támaszkodtak, beleértve a közösségi médiában zajló vitákat is. Többek között elemezték az Elvis Presley-ről készült YouTube-videókhoz fűzött 13 000 kommentet.

Presley sikerének okai

A svájci kutató most a „Celebrity Studies” című brit folyóiratban tette közzé eredményeit. Baumann több olyan kulcsfontosságú tényezőt azonosított, amelyek lehetővé tették Elvis márkájának fennmaradását és erejét még 42 évvel a halála után is. Zenei tehetsége mellett az amerikai kultúrát emeli ki. Presley úgy szimbolizálta az amerikai álmot, mint senki más, és még ma is az Egyesült Államok példaképének tekintik. Másrészt ott van a misztikus aurája. Az összeesküvés-elméletek és az „örök Elvis” legendája segít fenntartani a mítoszát.

Baumann azt is hangsúlyozza, hogy egy posztumusz márka dinamikája alapvetően különbözik egy élő sztárétól. Míg az olyan sztárok, mint Taylor Swift új tartalmakkal, például dalokkal és turnékkal tartják fenn relevanciájukat, addig az Elvis-márka továbbra is a múltbeli eredményeken és külső szereplők munkáján múlik. Baumann ezt „necro-branding”-nek nevezi.

Már csak az a kérdés, hogy ennek a hatása idővel elmúlik-e? Baumann meggyőződése szerint Elvis Presley esetében nem. „Amíg egy aktív márkamenedzser gondozza Elvist, és van egy erős rajongói közösség, addig az örökség lejárati idő nélkül tovább él”. Presley tehát 2035-ben, a 100. születésnapján még mindig több millió dollárt termelhet majd évente.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!