A dán vásárlók bojkottot hirdettek az amerikai termékekre. A mozgalom futótűzként terjed Dániában, ahol a kereskedelmi háború mellett Grönland ügye is forralja az indulatokat – írja a cnbc.com.
A vásárlók által kezdeményezett akciókba beleálltak az ország nagy szupermarket-láncai is. A Føtex, a Bilka és a Netto szupermarketláncokat birtokló Salling Group a múlt hónapban látványos lépéssel segítette a dán bojkottot. Csillaggal jelölték meg a polcokra kihelyezett európai hátterű termékeket, ezzel mintegy útmutatót szolgáltattak arra vonatkozóan, hogy melyek a „nem amerikai” áruk. A Salling Group intézkedése komoly hatással bír, hiszen a csoport 1700 üzletet működtet Dániában, Németországban és Lengyelországban.
A Salling Group szóvivője elmondta, hogy a lépés nem az amerikai termékek bojkottálásáról szól, sokkal inkább a vásárlók tájékoztatását szolgálja. A szóvivő közölte, hogy olyan nagy számban érkeztek hozzájuk megkeresések arra vonatkozóan, hogy mely termékeik európaiak és melyek amerikaiak, hogy végül a tájékoztatás e módja mellett döntöttek. A vásárlóktól azóta kapott visszajelzések pozitívek, sokan üdvözölték az áruházlánc intézkedését.
A forrás által megszólaltatott bolti eladók egyike kijelentette, hogy “Ez az egyetlen módja annak, hogy a vásárlók tiltakozzanak Trump ellen”. Mára Trump Grönlandot érintő nyilatkozatai és a frissen bevezetett kereskedelmi vámok miatt a felbőszült dán vásárlók egyre nagyobb tömegei fordítanak hátat az amerikai termékeknek.
Időközben más európai országokban is a kereslet visszaesését tapasztalták a nagy amerikai cégek. Egy francia közvéleménykutatás szerint a lakosság körében visszaesett a Starbucks, a McDonald’s és a Coca Cola népszerűsége. A legnagyobb bukás pedig a Teslát érte. Elon Musk cégének eladásai jelentősen visszestek Európában. Egyes németországi, olaszországi és svédországi kereskedéseit pedig vandál támadások érték.
A nagy dán logisztikai cég, a DSV vezérigazgatója a forrás kérdésre elmondta, hogy a vámok, illetve a bojkott eredményeit csak kis idő múltán lehet majd értékelni. Mint fogalmazott, „az idő eldönti, hogyan reagál a fogyasztó, mert a nap végén mindig ő dönt”. Mindazonáltal megjegyezte, hogy egyes tiltakozások rövid életűek lehetnek, hiszen a fogyasztók általában végül visszatérnek a szokásaikhoz.