Az Európai Bíróságnak a közelmúltban kellett döntenie arról, hogy a pedálrásegítéssel ellátott elektromos bicikli kerékpárnak vagy gépjárműnek minősülnek-e. Az ok előzménye egy tragédia. Néhány évvel ezelőtt Belgiumban egy e-bicikliző meghalt egy autóval történt balesetben. Az áldozat hozzátartozói kártérítést kérnek. A belga jog szerint a kártérítés összege a sérült úthasználó „állapotától” függ. A kerékpárosoknak, mint „veszélyeztetett úthasználóknak” nagyobb kártérítések járnak, mintha a gépjárművezetőknek. A belga bíróság arra kérte az EB-t, hogy tisztázza, az e-bike-használókat hova kell besorolni – írta a computerbild.
Az Európai Bíróság szerint: az e-bike kerékpárnak minősül. Egyértelművé tették, hogy a gépjárművek csak olyan járművek, amelyeket kizárólag mechanikus erővel lehet meghajtani. A pedálos segédmotoros kerékpárok tehát nem gépjárművek, hanem kerékpárok.
E kérdés megítéléséhez a bíróság a károkozás lehetőségét is vizsgálta. A bíróság arra a következtetésre jutott, hogy az e-bringák, amelyek csak pedálozással gyorsíthatók 20 kilométer/óra feletti sebességre, alkalmatlanok arra, hogy olyan súlyos személy- vagy vagyoni kárt okozzanak, mint a gépjárművek. Az EU-n belül ez a döntés hatással lesz az ítélkezési gyakorlatra, a jogalkotókra és a biztosítókra.