Kénytelen lehet az eddiginél is több műanyag palackos üdítőt értékesíteni a Coca-Cola az Egyesült Államokban, amennyiben Trump elnök vámjai miatt drágulásnak indulnak az alumíniumdobozok – mondta James Quincey, a vállalat vezérigazgatója. Mindez azután történt, hogy Trump 25 százalékos importadót vetett ki az Amerikába érkező összes alumíniumra és acélra – írja a BBC.
A vállalatot hosszú évek óta a világ legnagyobb műanyagszennyezőjeként tartják számon. Ennek ellensúlyozásaképpen decemberben módosították korábbi fenntarthatósági céljukat. Eszterint 2030-ra 50 százalékban újrahasznosított anyagokat használtak volna a csomagoldásokba. Mostanra 2035 lett az új célidőpont, a célarány pedig 35-40 százalékra csökkent. Quincey, a Coca-Cola vezérigazgatója a következőképpen kommentálta a helyzetet:
„Ha a csomagolás során drasztikusan növekednének költségek, akkor váltani fogunk. Amennyiben az alumínium dobozok költségesebbé válnak, nagyobb hangsúlyt fektethetünk majd a PET palackokra.”
A Coca-Cola vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy a vámok hatása reményei szerint nem lesz számottevő, mivel a csomagolás a vállalat költségeinek csupán elenyésző hányadát képezi. A cégvezető úgy gondolja, a vállalat fenntarthatósági és marketingstratégiája szempontjából kedvezőbbek az alumínumdobozok, mert bár drágábbak, újrahasznosításuk egyszerűbb.
Az USA geológiai intézete szerint az államokban felhasznált alumínium közel felét importálják, így a teljes importra kivetett 25 százalékos vám várhatóan még drágábbá teszi az aluminiumdobozos termékeket. Trump 2018-ban már rendelt el hasonló vámokat, de akkor több vállalat kivételt élvezett. Most viszont nem kivételez senkivel. Az elnök egy további intézkedésével tovább fokozza a műanyagszennyezettséget és egy tollvonással húzta át Biden korábbi, környezetkímélő igyekezeteit. Rendeletben rögzítette ugyanis, hogy a műanyag szívószálakat a továbbiakban nem szükséges papírszívószállal helyettesíteni.