Tavaly augusztus és idén március vége között 2309 Ryanair- és 1368 WizzAir járat esetében jelentkezett műholdas navigációs probléma csak a balti régióban. De érinti a zavar Britannia légterét és a kelet-balkáni régiót is. A The Sun értesülései szerint összesen 46 000 repülőgép jelentett műholdas navigációs problémákat csak a Balti-tenger bizonyos pontjai felett. Dr. Jack Watling háborús szakértő az oroszokra gyanakszik, akik már régóta használják a GPS-ek megzavarását eszközként, azonban az elmúlt 8 hónapban az ilyen támadások száma a sokszorosára ugrott. Régebben átlagosan heti 50 ilyen esetről számoltak be a légiirányítók, míg ez a szám 350 fölé emelkedett mostanra.
Azzal, hogy hamis adatokat küldenek a pilótáknak többezer ember életét veszélyeztetik, járatonként. A pilóták ugyanis csak úgy tudják elkerülni ezeket a fantomtartományokat, ha elkanyarodnak vagy változtatnak a repülési magasságon. A GPS adatok zavarása pedig csak egy technika. Az orosz hackerek ugyanis előszeretettel küldenek hamis információkat. Ilyen az, hogy pillanatokon belül ütközés várható, azaz a pilóta azt hiszi, hogy máshol van és letér a számára kijelölt légifolyosóról, hogy korrigáljon. Ezzel az egy valódi összeütközést kockáztatva. A légügyi szakemberek éppen ezért rendkívül veszélyesnek nevezték, hogy az orosz hadsereg zavarja a műholdas navigációt Kelet-Európában és a Baltikumban.
Az Európai Repülésbiztonsági Hatóság egyébként a hibát már januárban jelezte, azonban ekkor még nem közölték, hogy kikre gyanakszanak. A szervezet főtitkára, Luc Tytgat szerint azonban rendkívül aggasztó, hogy ezek az esetszámok folyamatosan emelkednek.