Az elmúlt napokban a Procter and Gamble arról tett bejelentést a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságnak, hogy tömegesen mennek össze a mosószerek, mosókapszulák, illetve öblítők méretei az áruházak polcain. Az érintett termékek közé tartozik több, népszerű tisztítószer is – írja a Portfolio.
A zsugorodó termékekről azért értesülhetünk, mert a kormány kötelezővé tette ennek a gyakorlatnak a bejelentését a hatóságok felé. Ez minden olyan előrecsomagolt termékre vonatkozik, amelyet 2020. január 1. és 2023. július 1. között hoztak kereskedelmi forgalomba, és amely megtalálható az 1 milliárd forint árbevételt meghaladó boltok polcain. A kormány továbbá azt is előírta, hogy az üzletekben is tájékoztatni kell a vásárlókat a termékek méretének csökkenéséről. Egyetlen kivétel létezik csupán: ha a kisebb kiszerelés mellett az eredetit is forgalmazza az üzlet, legalább fél éven keresztül.
Az intézkedés célja a burkolt áremelés megelőzése. Azaz, hogy a vevő észrevegye, ha az általa megszokott termék mérete csökken. Bár némely mosógép-kapszula esetében nem egyszerű kiszúrni, hogy a csomagban 31 helyett 30, vagy 24 helyett 22 van. Ezzel szemben egy nagyobb, akár 20 százalékos méretcsökkenés mögött állhatnak egyszerű piaci megfontolások is, ezekben az esetekben nem biztos, hogy burkolt áremelés a cél. Ugyanakkor a zsugorinfláció számos esetben a gyártók költségcsökkentési tervének része, különösen akkor, ha a nyersanyagárak emelkednek.
A hatóság az árakról nem adott ki közleményt, így az továbbra is kérdéses, hogy az egyes termékek ára egységnyi méretre vetítve hogyan változott.
A termékek listája a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság oldalán tekinthető meg. Ezek közé sorolható többek között számos Ariel mosószer, mosógél és kapszula, Lenor márkájú öblítő, valamint a Swiffer portörlő.