ACNEWS

Nagy a baj: repednek a kisföldalatti szerelvényei

Kisföldalatti / Fotó: wikimedia - CC BY-SA 4.0
Kisföldalatti / Fotó: wikimedia - CC BY-SA 4.0
Egyetlen észre nem vett hiba is súlyos balesetet okozhat a munkanapokon csaknem 40 ezer utast szállító vonalon.
Hirdetés
Ad image

Minden nap átvizsgálják az M1-es földalatti szerelvényeit, mielőtt kiengednék a járműveket a forgalomba. Töréseket, repedéseket keresnek az ötven éve gyártott kocsikon. Márpedig a jelenleg szolgálatot teljesítő, 1972-ben a Ganz Mávag és a Ganz Villamossági Művek gyártotta 23 kocsi régen túl van az eredetileg 40 évre tervezett élettartamon és a 2,1 millió kilométeres futásteljesítményen.  

A kisföldalatti vonalának felújítása, meghosszabbítása, illetve a kocsik cseréje már az előző, 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklus tervei között is szerepelt, de nem jutott rá forrás. A BKV Népszavának küldött válasza szerint már rendelkezésre áll az új jármű elvi előzetes típusengedélye. Elkészült a tenderdokumentáció is, de fedezethiány miatt a közbeszerzést már nem írták ki.

Lassan 30 éve, hogy felújították az alagutat. Szigeteltek, megduplázták a tartóoszlopok számát, lecserélték az állomások burkolatát, a pályán betonlemez váltotta a zúzott követ. A járművek karosszériáját 1999-2002 között javították, ami az eredeti állapot visszaállítását jelentette, újabb ráerősítés nem történt. Márpedig a szűk alagút miatt eleve speciális konstrukciójú járművek az intenzív igénybevétel hatására elkoptak, alvázuk, kocsiszekrényük, csuklókapcsolatuk – egy 2000-es bizottsági jelentés szerint – kifáradt.

A járművek a pályahibákra is érzékenyebbek. A forgóvázrepedés, majd a karosszériarepedés most is jellemző hiba. Ezeket lehet hegeszteni, de az anyagfáradás miatt le kellene selejtezni, mielőtt komoly vázszerkezeti problémák állnának elő.

„A jelenlegi menetrend fenntartásához 16 szerelvény szükséges” – közölte a BKV, de arra már nem válaszoltak, hogy a 23, fél évszázados kocsiból hány üzemképes még.

A BKV a Népszavának küldött válaszában 1,6 milliárd forintra becsülte az egyedi gyártású szerelvények darabárát. Ebből a jelenlegi vonalhossz esetén 22 szerelvényre, vonalhosszabbítás esetén további 5 szerelvényre lenne szükség. Ez 43 milliárd fölötti összeg.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés