ACNEWS

Nagy a baj: repednek a kisföldalatti szerelvényei

Kisföldalatti / Fotó: wikimedia - CC BY-SA 4.0
Kisföldalatti / Fotó: wikimedia - CC BY-SA 4.0
Egyetlen észre nem vett hiba is súlyos balesetet okozhat a munkanapokon csaknem 40 ezer utast szállító vonalon.
Hirdetés
Ad image

Minden nap átvizsgálják az M1-es földalatti szerelvényeit, mielőtt kiengednék a járműveket a forgalomba. Töréseket, repedéseket keresnek az ötven éve gyártott kocsikon. Márpedig a jelenleg szolgálatot teljesítő, 1972-ben a Ganz Mávag és a Ganz Villamossági Művek gyártotta 23 kocsi régen túl van az eredetileg 40 évre tervezett élettartamon és a 2,1 millió kilométeres futásteljesítményen.  

A kisföldalatti vonalának felújítása, meghosszabbítása, illetve a kocsik cseréje már az előző, 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklus tervei között is szerepelt, de nem jutott rá forrás. A BKV Népszavának küldött válasza szerint már rendelkezésre áll az új jármű elvi előzetes típusengedélye. Elkészült a tenderdokumentáció is, de fedezethiány miatt a közbeszerzést már nem írták ki.

Lassan 30 éve, hogy felújították az alagutat. Szigeteltek, megduplázták a tartóoszlopok számát, lecserélték az állomások burkolatát, a pályán betonlemez váltotta a zúzott követ. A járművek karosszériáját 1999-2002 között javították, ami az eredeti állapot visszaállítását jelentette, újabb ráerősítés nem történt. Márpedig a szűk alagút miatt eleve speciális konstrukciójú járművek az intenzív igénybevétel hatására elkoptak, alvázuk, kocsiszekrényük, csuklókapcsolatuk – egy 2000-es bizottsági jelentés szerint – kifáradt.

A járművek a pályahibákra is érzékenyebbek. A forgóvázrepedés, majd a karosszériarepedés most is jellemző hiba. Ezeket lehet hegeszteni, de az anyagfáradás miatt le kellene selejtezni, mielőtt komoly vázszerkezeti problémák állnának elő.

„A jelenlegi menetrend fenntartásához 16 szerelvény szükséges” – közölte a BKV, de arra már nem válaszoltak, hogy a 23, fél évszázados kocsiból hány üzemképes még.

A BKV a Népszavának küldött válaszában 1,6 milliárd forintra becsülte az egyedi gyártású szerelvények darabárát. Ebből a jelenlegi vonalhossz esetén 22 szerelvényre, vonalhosszabbítás esetén további 5 szerelvényre lenne szükség. Ez 43 milliárd fölötti összeg.

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
Email
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elindult az ACNews YouTube csatornája!

Mi vár rád a csatornánkon? Izgalmas, folyamatosan frissülő tartalmak, sztárinterjúk és aranyos kiskutyák!