Az üzemeltetés jogi kereteit biztosító szerződés ugyanis 2023. december 31-én lejárt. A budapesti HÉV-ek már nem közlekedhetnének. Vagyis a MÁV-HÉV Zrt., illetve azon keresztül a BKK közlekedésszervezői szolgáltatását „saját szakállára” rendeli meg Lázár János minisztériuma. Az uniós szabályok szerint, viszont a versenyeztetés nélküli megrendelés bizonyos értékhatár felett tiltott állami támogatásnak minősül.
Az állami tulajdonban álló MÁV jelenleg semmiféle szerződést nem sértene akkor, ha a kontraktus megszűnésére hivatkozva teljesen leállítaná vagy jelentősen megritkítaná a Békásmegyerig, Cinkotáig vagy éppen Csepelig járó HÉV-járatokat – írja a Népszava.
A szerződés megszűnésével, a főváros azt a jogát is elvesztette, hogy meghatározza a közlekedés tarifáit. A MÁV akár úgy is dönthet így, hogy nem fogadja el például a Budapest bérleteket.
A lap szerint a jelenlegi helyzetből három kiút lehet.
- Az első a megállapodás újrakötése, a régi rend visszaállítása.
- A második lehetséges kimenet az, hogy a felek hagyják végleg bedőlni a hibrid-rendszert. Ebben az esetben a fővárosnak sűríteni kell a meglévő – részben – párhuzamos járatok menetrendjét, illetve új járatokat kellene indítani az ellátatlan területeken.
- A harmadik lehetőségként új helyzetet teremthet a Lázár által átszabott tarifarendszer is. A vármegyebérletek fővárosi elfogadására azonban semmi remény, hiszen ez cirka 30 milliárdos veszteséget, a fővárosi közösségi közlekedési cég csődjét jelentené.