Az új tervezet értelmében a 10 évnél idősebb személyautók és kisteherautók évente kötelező vizsgára kell, hogy menjenek, míg a motorkerékpárok eddig meglévő mentességét eltörölnék – a 125 cm³-nél nagyobb motoroknak is rendszeresen vizsgázniuk kellene. A javaslat szerint az öregedő járművek gyakrabban hibásodnak meg, balesetveszélyesebbek, és környezetszennyezőbbek.
A legfrisebb honi statisztika szerint a magyarorzságon forgalomba lévő gépkocsik átlagéletkora 16 év!
Az új szabályok a műszaki vizsgák technikai színvonalát is emelnék: az elektromos autókhoz igazított vizsgálati módszerek bevezetése mellett kötelező lenne a biztonsági rendszerek szoftverének ellenőrzése is. A környezetvédelmi előírások szigorodnak – a jövőben mérni kellene az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjét is, főként a dízelautóknál – írja a Portfolio.
Az Európai Bizottság a kilométeróra-manipuláció ellen is hatékonyabb fellépést sürget: minden javítás és szerviz alkalmával rögzítenék a jármű futásteljesítményét, amelyet nemzeti adatbázisokban tárolnának és más tagállamokkal is megosztanának.
Újdonság az egységes elektronikus vizsgatanúsítvány és forgalmi engedély is, amelyet az EU-tagállamok járműnyilvántartási rendszerei összehangolva alkalmaznának. Az új rendszer lehetővé tenné azt is, hogy ideiglenesen más országban tartózkodó járművek ott is elvégezhessék a vizsgát.
A javaslatcsomag jelenleg az Európai Parlament és a Tanács előtt van. A végleges elfogadást követően részletes végrehajtási szabályokat is kidolgoznak, többek között a digitális dokumentáció, az adatmegosztás és a vizsgálati protokollok technikai részleteire vonatkozóan.